Recenze: Matthew Costelo, Neil Richards - Vraždy v Cherringhamu - Smrt ve vánici

Do rukou se mi dostal další díl skvělé série detektivních "jednohubek" od dvojice autorů, kteří mají bohatou zkušenost s psaním příběhů. Smrt ve vánici je už osmým dílem série Vraždy v Cherringhamu. Z mého pohledu je o trochu slabší, než předchozí díly. Přesto mě čtení bavilo.

O čem je kniha Smrt ve vánici

I v tomto dílu se setkáváme s Jackem, bývalým detektivem ve výslužbě, který se z Ameriky odstěhoval do Anglie, aby si zde užíval poklidný anglický venkov a žil se svým psem na hausbótu. Spolu se svou kamarádkou, a tak trochu i kolegyní Sarah, se pustí do pátrání v nedalekém pečovatelském domě pro seniory. Zavedla je tam především zajímavá událost, která se nedávno stala. V den, kdy se strhla v Cherringhamu prudká vánice, se Jack vracel z hospody. Na cestě málem přejel podivnou postavu v županu a trepkách. Když zastavil a snažil se osobu najít, nepodařilo se mu to. Druhý den zjistil, že se v hospodě objevil senior ve stejném županu. Jenže nemluví a neví, odkud je. Naštěstí byl na županu štítek odkazující právě na onen domov pro seniory. Sarah s Jackem tedy staříka naloží a odvezou. Zjistí však, že tento domov rozhodně není příjemné místo. Málo personálu, katastrofální podmínky, vypadlá elektrika, žádné teplo, žádné teplé jídlo... A navíc Jack zjišťuje, že stařík, kterého přivezli, není tentýž, kterého večer před tím málem přejel.

Smrt ve vánici byla opět velmi čtivá knížka, a stejně jako předchozí díly velmi tenoučká. Má zhruba 140 stran, které přečtete za jeden večer. Já beru tuto sérii detektivních příběhů jako velkou oddechovku, a zatím mě všechny přečtené příběhy velmi bavily. Smrt ve vánici má však podstatně pomalejší rozjezd než předchozí knihy. Přečtete 80 stránek, aniž by se v ní něco dělo. Sarah s Jackem pátrají v domově pro seniory, kde to rozhodně nevypadá příznivě, ale také to nevypadá, že by se tam dělo něco nekalého. Smrt staříka, který z domova uprchl a zřejmě to neměl v hlavě v pořádku, tudíž ani netušil, kam jde a proč, také nevypadá jako násilná. Postupně se samozřejmě dostáváme k dalším tajemstvím, která Sarah s Jackem odhalují, ale i tak mi přišel děj mnohem méně napínavý, než u předchozích knih.

Vraždy v Cherringhamu celkově hodnotím jako slabší detektivní sérii, která postrádá hloubku jiných kriminálních příběhů. Proto k ní také přistupuji bez velkých nároků a beru ji opravdu jako velkou oddechovku, od které nemám velká očekávání. Pokud budu tímto přístupem hodnotit Smrt ve vánici, hodnotím ji poměrně kladně. Líbilo se mi především to, že autoři stále rozvíjejí příběh mezi Jackem a Sarah, jejich vztah a rodinné zázemí. Líbí se mi také, že z těchto detektivek sálá klid anglického venkova, o kterém moc ráda čtu. Pokud tedy nečekáte žádnou složitou zápletku, ale chcete si užít příjemné vyšetřování dvou sympatických lidí Sarah a Jacka, pak určitě po knize Smrt ve vánici sáhněte. A pokud jste ještě nečetli předchozí díly, doporučím začít pěkně od začátku od prvního dílu s názvem Mrtvá v Temži, ať víte jak, se Jack se Sarah seznámili, a jak se jejich vztah s postupem času vyvíjel.

Hodnocení: 73 %

Za knihu Smrt ve vánici moc děkuji nakladatelství Alpress, které ji vydalo a na jejichž stránkách si ji můžete zakoupit i vy, stejně jako předchozí tituly této série.