Víte, jakým autem jezdil Tomáš Garrigue Masaryk, jakým Beneš, Hácha nebo Zápotocký? Jaké měly parametry, a kdo dostal vůz jako dar k narozeninám? Informace o vozech našich prezidentů nově nashromáždil v krásné publikaci Jan Tuček. Nechybí ani plno dobových fotografií.
Auta našich prezidentů nejen pro příznivce automobilismu
Kniha Jana Tučka Auta našich prezidentů mě zaujala na
první pohled. Nejsem sice fanoušek automobilismu, ale na pěkné auto se ráda
podívám, nebo se v něm svezu. V této publikaci jsem ale dostala mnohem
více než jen informace o autech. Je v ní kus naší nedávné historie. Autor
shromáždil veškeré dostupné informace o vozech, jimiž jezdili všichni naši prezidenti
od Masaryka až po Petra Pavla. Vystihuje v nich nejdůležitější momenty
našich dějin, které se k jednotlivým prezidentům pojily, a tak jsem se
dozvěděla plno zajímavých informacích i o nich, nejen o vozech. Věděli jste, že
řada z nich dostala vůz darem – nejčastěji od Ruských mocnářů, nebo že si
některé vozy zakoupili sami, pro vlastní potřebu, a přitom se staly součástí
hradního autoparku?
Autor dělí knihu velmi přehledně do kapitol, podle toho, jak
naši prezidenti nastupovali do úřadu. Ke každému nejprve připojuje krátký
medailonek, jež prezidenta a jeho vládu charakterizuje. Pak už se věnuje
jednotlivým vozům, v nichž neopomíjí technické parametry i historii. Díky
této knížce se dozvíte nejen to, jak byly automobily vybaveny a jak se jejich
možnosti neustále zlepšovaly, ale i to, co všechno by měl prezidenský speciál
mít. Např. Klaus si stěžoval, že Superbem se mu špatně jezdí, protože drncá a
nemůže v něm pracovat. Proto dával přednost vozům značky Audi. Ve vozech
měl pracovní stolek a lampičku, aby lépe viděl na studované dokumenty.
Některé prezidentské vozy byly dokonce pancéřované s neprůstřelnými
skly. I když se jeden prezident nechal slyšet, že auta s balistickou ochranou
nepotřebuje, protože „u nás se na prezidenty nestřílí“, bylo potřeba mít takový
vůz v hradním autoparku. Někdy totiž přijel na návštěvu státník z cizí
země, jeho ochranka pancéřovaný vůz vyžadovala.
Dějiny a parametry
Ač nejsem zrovna technický tip, mnohé z vás bude jistě
zajímat, že se v této publikaci o technických možnostech jednotlivých vozů
dozvíte opravdu hodně. Autor si dával záležet a vyzdvihuje parametry, stejně
jako exkluzivní možnosti vozů. Mě zpočátku parametry zajímaly, hlavně u vozů
T.G.M. nebo Edvarda Beneše. S moderními prvky už jsem tomu však přestávala
rozumět a ke konci parametry spíše přeskakovala. Co mě hodně bavilo, jsou
dějiny, které se k vozům a prezidentům vztahují. Kterými auty jezdili
prezidenti nejraději, jaká si sami koupili, co se jim na nich líbilo, nebo kterými
jeli na zvláštní oslavy a příležitosti? Zajímavé jsou pak i připomínky, kdy do
výběru a vlastností vozů mluvily i první dámy. Obvykle se jednalo o interiér
vozu, čalounění a další vybavení. Např. Marta Gottwaldová, „korpulentní žena z lidu“,
měla s některými vozy problém pro své rozměry, a tak požadovala větší
vnitřní prostor.
Dobové fotografie jako třešnička na dortu
Co je na této knize unikátní, jsou rozhodně i fotografie,
kterých je kolem 200. Najdete na nich zachyceny nejen jednotlivé vozy, ale i
představitele státu, s jejich manželkami a vzácnými návštěvami. Koho nebaví
technické parametry, nebo si nechce číst dějiny jednotlivých vozů a prezidentů,
toho určitě potěší prohlížení těchto obrázků, u nichž nechybí kvalitní popisky.
Kniha Auta našich prezidentů zachycuje historii vozového
parku od Tomáše G. Masaryka až po Petra Pavla a přináší zajímavosti, které
jinde nenajdete. Jedná se o unikátní publikaci, jíž autor věnoval hodiny a
hodiny svého času a na její kvalitě je tato píle skutečně poznat. Čte se velmi
dobře a neměla by chybět v knihovně žádného fandy automobilismu, veteránů
ani našich dějin.
Knihu Auta našich prezidentů vydal nakladatelskýdům Grada a na jejich stránkách ji také můžete pořídit za výhodnou cenu.
Ahoj Sabčo, to vypadá jako moc hezky zpracovaná knížka a ještě na zajímavé téma.
OdpovědětVymazat