Recenze: Osudová posedlost - Oxfordské vraždy

Máte rádi klasické anglické detektivky, odehrávající se v typicky britském prostředí? Líbí se vám knížky Agathy Christie nebo Vraždy v Midsomeru? Pak bude novinka z nakladatelství Alpress - Osudová posedlost to pravé pro vás. Já tyto příběhy miluji a když jsem zjistila, že kniha vyšla, ihned jsem ji objednala a pustila se do ní. Jak se mi líbila? Obstála v mém náročném čtenářském hodnocení?

O čem je kniha Osudová posedlost

Mladá policistka - konstábl Trudy se chce dostat k zajímavým případům. Dostává však jen samou administrativu nebo chytá zloděje kabelek. Je jediná žena v týmu policistů, a tak to v šedesátých letech ve zkostnatělé Anglii nemá jednoduché. Naštěstí se objeví zajímavý případ. Jeden z místních podnikatelů přijde s požadavkem na ochranu sebe a svého syna, protože dostává anonymní dopisy, v nichž mu pachatel vyhrožuje. Má udělat konečně něco dobrého, aby napravil jakousi chybu z minulosti. On však vůbec netuší, o co se jedná. O to je řešení celé situace komplikovanější. Trudy sice k tomuto případu přivolána není, ale objevuje se obávaný koroner Clement Ryder, který se zajímá o jednu z vražd z dob svých kariérních začátků. Nezdá se mu správně vyřešená a rozhodne se o nápravu. Navíc je přesvědčený, že minulá vražda souvisí se současným vydíráním, a také s vraždou, která samozřejmě následuje. Na policejním sboru požaduje jednoho z policistů, který by mu u případu sekundoval. Jako koroner totiž není oprávněn vyslýchat podezřelé. Přidělena je mu právě Trudy a ukazuje se, že to bylo velmi dobré řešení.

Detektivní romány z anglického prostředí mám moc ráda. Mezi mé nejoblíbenější patří samozřejmě knihy Agathy Christie. Tato kniha sice není napsaná stejným způsobem, jako právě vyšetřování Hercula Poirota nebo slečny Marplové, ale odehrává se rovněž v ryze anglickém prostředí, i když o několik desetiletí později. Proto se mi kniha Osudová posedlost opravdu líbila. Duch Anglie z ní doslova dýchá, a já jsem se moc ráda ponořila do detektivního příběhu, který je vyšetřován tak trochu jiným způsobem.

Autorka perfektně vystihla, jak tehdy policie přistupovala k ženám. S Trudy jsem doslova soucítila. Zkrátka jediná žena, navíc ambiciózní, která chce něčeho dosáhnout, mezi samými muži, jež jí dávají jen práci, do které se jim samotným nechce. A pak přijde koroner, kterého nemá nikdo moc rád, protože je to starý šťoural, a dostane jako pomocníka právě Trudy. Nejprve to vypadá, že se tato dvojice k sobě vůbec nehodí. Jenže koroner se pro Trudy stane skvělým mentorem a ukazuje se, že dívka má na vyšetřování opravdu velký talent. Trudy je popsána tak skvělým způsobem, že jsem jí doslova fandila. Našla jsem si k ní cestu, a byla mi velmi sympatická i proto, že se nebála postavit se svému osudu, a ukázat mužům, že i jako žena může být velmi schopná. Starý koroner, který mi byl nejprve nesympatický, se posléze ukázal jako férový chlap, který nekouká na to že Trudy může nosit sukni, a dokázal v ní rozpoznat její talent. I to se mi na knížce velmi líbilo.

Vyšetřování samotné bylo velmi zajímavé už proto, že se autorka nesoustředila primárně na vraždu, která se stala v současnosti, ale s pomocí koronera a Trudy vedla vyšetřování starého případu - smrti dívky, která údajně spáchala sebevraždu a předávkovala se léky. Moc mě bavila celková zápletka i to, jak se postupně odhalovalo propojení se současným případem. Přiznávám se že jsem měla svého podezřelého, ale celý případ jsem úplně nevyřešila.

Osudová posedlost je pohodová detektivka na jeden či dva večery, kterou nedokážete odložit. Budete se u ní skvěle bavit a budete fandit Trudy i koronerovi, aby vyšetřili případ co nejdříve a zabránili tak dalším vraždám. Tato série se rozhodně stane mojí oblíbenou, a už teď se těším, až vyjde další díl.

Faith Martin je pseudonym britské autorky Jacquie Walton, která se psaní věnuje profesionálně už přes 30 let. V Oxfordu se narodila a na knížce je rozhodně znát, že je jí toto prostředí velmi blízké. Dokázala ho popsat tak dokonale, že jsem měla pocit, jako bych skutečně v Oxfordu byla s hlavními postavami. Atmosféra Anglie 60. let na mě doslova dýchala.

Pokud i vy máte rádi knížky ve stylu Vražd v Midsomeru a chcete si užít nefalšovanou klasickou anglickou detektivku, pak rozhodně sáhněte po Osudové posedlosti

Hodnocení: 87 %

Za knížku Osudová posedlost - Vražedný Oxford 1 moc děkuji nakladatelství Alpress, který tuto knihu vydal a bude vydávat (doufám) celou sérii. Na jeho stránkách si můžete knihu zakoupit i vy.