Recenze: Alex Hay - Vaše hospodyně

Knížka Vaše hospodyně mě zaujala už zajímavou, ostře kontrastující obálkou. Ještě více mě pak nelákala anotace. Očekávala jsem napínavý román z doby počátku 20. století, který mě nenechá vydechnout. V podstatě jsem čekala, že to bude jakýsi psychologický thriller. To jsem se ale mýlila. Recenze na knížku Vaše hospodyně zatím nejsou příliš pozitivní. Jak jsem se se čtením poprala já? Líbila se mi nebo jsem byla zklamaná?

O čem je kniha Vaše hospodyně

Píše se rok 1905 a paní Kingová je právě propuštěna z místa hospodyně v jednom velmi honosném domě. Starý majitel pan De Vries nedávno zemřel a zůstala po něm jen mladá dcera, která tak trochu neví, co se sebou. Paní Kingová se rozhodne pomstít. Spolu s dalšími pracovnicemi z domu, které byly propuštěny, naplánují loupež století. Rozhodne se, že dům De Vriesových doslova vybílí. Seberou úplně vše a jediné, co v domě má zůstat, je pokoj mladé paní. Zatímco slečna De Vriesová plánuje zásnuby a velkolepý maškarní ples, jež má být vrcholem plesové sezóny, mezi služebnými se plánuje loupež století.

Na knihu Vaše hospodyně jsem se opravdu hodně těšila. Ostatně i sama obálka nese nálepku napětí. Očekávala jsem tedy něco jako psychologický thriller nebo alespoň psychologický román, který mě nenechá vydechnout. Skutečně jsem dostala velice čtivou knihu která mě zpočátku opravdu hodně bavila. Posléze jsem však začínala pochybovat o plánu, který paní Kingová a její spolupachatelky chystaly. Zkrátka nápad měl autor velice zajímavý a originální, ale provedení celé loupeže bylo hodně chaotické a nepravděpodobné. Když si představíme obrovský dům plný služebnictva, kde kde v zadní části probíhá program pro hosty plesu a tudíž tudy nemohou zloději svůj lup propašovat z domu ven, kudy tedy lup stěhovali, když průčelí domu vedlo do rušné ulice, kde je mohli vidět sousedé? Skutečně měl dům tak široké boční zdi, aby tudy mohli nepozorovaně odnášet nejen bedny, ale také velký nábytek? Nevím. Mně se to příliš nezdálo a autor mě rozhodně o provedení tohoto plánu nijak nepřesvědčil.

Pokud nebudu hodnotit samotný plán, zda reálný byl nebo nebyl, protože pravdou je, že se jedná o román, kde se může jistá nad sázka tolerovat, autor mě nepřesvědčil ani o tom napětí. Zpočátku mě kniha opravdu hodně bavila, autor psal tak, že jsme tušili, že je většina postav skrývá další záležitosti, jež postupně vyplouvaly na povrch. I tuto zápletku oceňuji. Celkově ale kniha postupně napětí ztrácela. Ne, že bych se musela vyloženě do čtení nutit, to ne. Kniha se mi četla opravdu velmi dobře a byla napsána svižně a čtivě. Ale na druhou stranu jsem neměla ani nutkání se k ní vracet. Zkrátka nic mě nelákalo číst dál a dál, což je poměrně velká škoda, protože autor skvěle popsal postavy, prostředí a i ten nápad byl ve výsledku opravdu zajímavý.

Další problém jsem měla s postavami samotnými. I když je autor popsal velice dobře a každá měla nějaké temné stránky, které postupně odhaloval, nedokázala jsem si k nim najít cestu. Ani jednomu jsem tudíž nefandila nebo naopak nedoufala, že někdo z nich dopadne špatně. Zkrátka jsem nějak nedokázala probudit své city.

Knihu Vaše hospodyně tedy hodnotím o něco méně dobře, než většinu z těch, co jsem poslední dobou četla. Ale na druhou stranu musím uznat, že se jedná o zajímavé a pohodové čtení - třeba na dovolenou. Pokud hledáte něco opravdu nenáročného, nad čím nemusíte přemýšlet, a co vás zaujme už samotnou zápletkou, pak bude kniha Vaše hospodyně určitě dobrou volbou.

Hodnocení: 73 %

Za knihu Vaše hospodyně moc děkuji nakladatelství Cosmopolis, které ji vydalo, a také nakladatelskému domu Grada na jejichž stránkách si ji můžete koupit i vy.