Publikace, kterou vám nyní představím, sice není určená přímo rodičům, přesto jsem si ji objednala, pročetla a hodlám ji aktivně využívat. (Už jsem ji s dětmi i trochu vyzkoušela). Je totiž plná nápadů na zajímavé aktivity a hry s malými dětmi, které rozvíjí jejich sociální dovednosti. Snažím se sice dětem vysvětlovat, že si mají navzájem pomáhat, spolupracovat a nesoupeřit mezi sebou, ne vždy se mi to ale podaří. Díky těmto hrám mám možnost je naučit, jak to brát vážně a využívat spolupráce vždy, v každé situaci, kdy se to hodí.
O autorce
Knihu Hry pro rozvíjení sociálních dovedností udětí 5-12 let napsala Deborah M. Plummer, což je vysokoškolská
pedagožka v Leicesteru a také terapeutka. O práci s dětmi (i s dospělými)
již napsala mnoho jiných titulů. Využívá své znalosti i zkušenosti a vkládá je
do svých knih, které pak mohou využívat jak rodiče, tak i učitelé, vedoucí
kroužků apod.
O publikaci
Tato publikace je určena především školám a mateřským
školkám, v terapeutických a podpůrných skupinách, na dětských táborech a
podobných akcích, kde se děti společně setkávají. Není tedy primárně určena
rodičům. Přesto jsem si po jejím pročtení jistá, že ji i já prakticky využiji.
Jednak mám dvě děti, které mohu učit respektu a spolupráci mezi sebou – třeba jim
to pomůže od toho věčného rvaní a handrkování – a také se často setkáváme s kamarády
a jejich dětmi, takže je vždy s kým „pracovat“.
Autorka vyvinula jednotlivé hry tak, aby děti pochopily
a v praxi se naučily správnému přístupu k ostatním dětem v okolí,
snadněji navazovaly vztahy, nacházely kamarády a také aby si je udržely a
nepřišly o ně nevhodným chováním. Aby se uměly vzájemně podpořit a pomoci si,
dělit se o různé hračky nebo dobroty, aby uměly naslouchat jeden druhému a
vzájemně se povzbuzovat nebo si pomoci. A to všechno pomocí her, tedy zcela
nenásilně, zato zábavně.
Autorka v publikaci předkládá nejprve dvě
kapitoly, v nichž vysvětluje jednak různé podstatné pojmy, ale především
to, jak k publikaci přistupovat a jak jednotlivé hry využívat, aby byly co
nejefektivnější. Rozhodně doporučuji tyto dvě kapitoly nepřeskakovat, protože
vám umožní zamyslet se i nad vlastním přístupem ke svým dětem. Já sama ten svůj
poměrně hodně přehodnotila a uvědomila jsem si, že jsem již sklouzla do jakési
rutiny, kdy místo nenásilného vysvětlení a poučení děti spíše sekýruji. A to je
také nejspíš důvod, proč to často nefunguje.
Můj názor
Měla jsem trochu obavu, že kniha nebude úplně pro mě,
když není primárně určena rodičům. Musím ale s klidem poznamenat, že mě
hodně pozitivně překvapila a potěšila. I když se jedná o práci se skupinkou dětí,
najdete tu cvičení, které se dělá ve dvojicích, což je pro mě a pro mé dva
špunty ideální varianta. Také se mi líbí, že jednotlivé hry se nemusí hrát
pořád stejně, ale dají se obměňovat – mají i více variant.
Co mě naprosto nadchlo, je práce s emocemi dětí.
To je totiž něco, co nám dělá problém. U Nely už tak moc ne, ale Jiřík má s emocemi,
a hlavně výbuchy vzteku velký problém. A já tím pádem také. Díky úvodním
kapitolám a vynikajícím popiskům u jednotlivých her se nemusíte bát, že byste
nepochopili, jak správně hru hrát nebo jak přistupovat k různým situacím.
Autorka vše podrobně a empaticky popisuje a u každé hry ještě zdůrazní, jaké
vlastnosti u dětí rozvíjí. Díky tomu si můžete jednoduše knihou zalistovat a vybrat
si, co budete s dětmi hrát, podle toho, jakou emoci nebo vlastnost
potřebujete rozvíjet, popř. se naučit zvládat.
I když je publikace určena školkám, já ji rozhodně doporučím
i aktivním rodičům, kteří se svými dětmi rádi hrají různé hry a hledají
varianty, které by jim mohly pomoci zvládat komplikované nebo stresující
situace.
Hodnocení: 5/5
Knihu Hry pro rozvíjení sociálních dovedností u
dětí 5-12 let vydalo nakladatelství Portál, kde ji také můžete
zakoupit.
Zároveň tomuto nakladatelství moc děkuji za zaslání
recenzního výtisku.
Komentáře
Okomentovat
Líbil se vám můj článek, nebo vám v něm naopak něco chybělo? Napište mi komentář. Budu moc ráda a předem děkuji. :)