Recenze: Hry pro rozvíjení sociálních dovedností u dětí 5-12 let

Publikace, kterou vám nyní představím, sice není určená přímo rodičům, přesto jsem si ji objednala, pročetla a hodlám ji aktivně využívat. (Už jsem ji s dětmi i trochu vyzkoušela). Je totiž plná nápadů na zajímavé aktivity a hry s malými dětmi, které rozvíjí jejich sociální dovednosti. Snažím se sice dětem vysvětlovat, že si mají navzájem pomáhat, spolupracovat a nesoupeřit mezi sebou, ne vždy se mi to ale podaří. Díky těmto hrám mám možnost je naučit, jak to brát vážně a využívat spolupráce vždy, v každé situaci, kdy se to hodí.

O autorce

Knihu Hry pro rozvíjení sociálních dovedností udětí 5-12 let napsala Deborah M. Plummer, což je vysokoškolská pedagožka v Leicesteru a také terapeutka. O práci s dětmi (i s dospělými) již napsala mnoho jiných titulů. Využívá své znalosti i zkušenosti a vkládá je do svých knih, které pak mohou využívat jak rodiče, tak i učitelé, vedoucí kroužků apod.

O publikaci

Tato publikace je určena především školám a mateřským školkám, v terapeutických a podpůrných skupinách, na dětských táborech a podobných akcích, kde se děti společně setkávají. Není tedy primárně určena rodičům. Přesto jsem si po jejím pročtení jistá, že ji i já prakticky využiji. Jednak mám dvě děti, které mohu učit respektu a spolupráci mezi sebou – třeba jim to pomůže od toho věčného rvaní a handrkování – a také se často setkáváme s kamarády a jejich dětmi, takže je vždy s kým „pracovat“.

Autorka vyvinula jednotlivé hry tak, aby děti pochopily a v praxi se naučily správnému přístupu k ostatním dětem v okolí, snadněji navazovaly vztahy, nacházely kamarády a také aby si je udržely a nepřišly o ně nevhodným chováním. Aby se uměly vzájemně podpořit a pomoci si, dělit se o různé hračky nebo dobroty, aby uměly naslouchat jeden druhému a vzájemně se povzbuzovat nebo si pomoci. A to všechno pomocí her, tedy zcela nenásilně, zato zábavně.

Autorka v publikaci předkládá nejprve dvě kapitoly, v nichž vysvětluje jednak různé podstatné pojmy, ale především to, jak k publikaci přistupovat a jak jednotlivé hry využívat, aby byly co nejefektivnější. Rozhodně doporučuji tyto dvě kapitoly nepřeskakovat, protože vám umožní zamyslet se i nad vlastním přístupem ke svým dětem. Já sama ten svůj poměrně hodně přehodnotila a uvědomila jsem si, že jsem již sklouzla do jakési rutiny, kdy místo nenásilného vysvětlení a poučení děti spíše sekýruji. A to je také nejspíš důvod, proč to často nefunguje.

Měla jsem trochu obavu, že kniha nebude úplně pro mě, když není primárně určena rodičům. Musím ale s klidem poznamenat, že mě hodně pozitivně překvapila a potěšila. I když se jedná o práci se skupinkou dětí, najdete tu cvičení, které se dělá ve dvojicích, což je pro mě a pro mé dva špunty ideální varianta. Také se mi líbí, že jednotlivé hry se nemusí hrát pořád stejně, ale dají se obměňovat – mají i více variant.

Co mě naprosto nadchlo, je práce s emocemi dětí. To je totiž něco, co nám dělá problém. U Nely už tak moc ne, ale Jiřík má s emocemi, a hlavně výbuchy vzteku velký problém. A já tím pádem také. Díky úvodním kapitolám a vynikajícím popiskům u jednotlivých her se nemusíte bát, že byste nepochopili, jak správně hru hrát nebo jak přistupovat k různým situacím. Autorka vše podrobně a empaticky popisuje a u každé hry ještě zdůrazní, jaké vlastnosti u dětí rozvíjí. Díky tomu si můžete jednoduše knihou zalistovat a vybrat si, co budete s dětmi hrát, podle toho, jakou emoci nebo vlastnost potřebujete rozvíjet, popř. se naučit zvládat.

I když je publikace určena školkám, já ji rozhodně doporučím i aktivním rodičům, kteří se svými dětmi rádi hrají různé hry a hledají varianty, které by jim mohly pomoci zvládat komplikované nebo stresující situace.

Hodnocení: 5/5

Knihu Hry pro rozvíjení sociálních dovedností u dětí 5-12 let vydalo nakladatelství Portál, kde ji také můžete zakoupit.

Zároveň tomuto nakladatelství moc děkuji za zaslání recenzního výtisku.