Recenze: Jan Kravčík - Česká démonologie - Nejkrásnější kniha za rok 2024

Miluji pověsti, pohádky a vyprávění o strašidlech. Česká démonologie Jana Kravčíka obsahuje hned dvanáct českých strašidel a démonických postav, a doplněna je překrásnými ilustracemi lotyšské malířky a kreslířky Ligy Klaviny. Asi je vám jasné, že takový poklad mi v knihovně nesmí chybět. Moje očekávání byla velká, ale realita je ještě o mnoho předčila.

O čem je kniha Česká démonologie

Jan Kravčík zde představuje dvanáct českých strašidel, která se objevují nejčastěji ve vyprávění našich předků a mnoho z nich je zaznamenáno i písemně. Najdeme tu ta nejznámější strašidla, jako je Hastrman, Čert, Polednice, Divoženka nebo Bílá paní. Jsou tu ale i méně známé démonické postavy, jako je Fext, Divoký hon nebo Bezhlavý rytíř. To vše je doplněno překrásnými ilustracemi od Ligy Klaviny. Každá kapitola - každé strašidlo má jednu velkou, barevnou, celostránkovou ilustraci a jednu menší černobílou. Všechny jsou však naprosto úžasné a precizní.

Česká démonologie Jana Kravčíka je skvost v mé knihovně. Dlouho jsem v rukách nedržela tak krásnou publikaci, ať už po grafické stránce, tak po té obsahové.

Každá kapitola má úvod a popis, jak dané strašidlo poznáte. Mnohé z nich mají hned několik podob. V dalších podkapitolách pak autor představuje, kde a jakým způsobem se strašidlo objevuje, jak se vůbec takovým strašidlem stalo, a samozřejmě představuje i různé pověsti a vyprávění, která jsou moc čtivá a zábavná. Ostatně výborně se čte celá kniha.

Já moc oceňuji, že autor nevycházel jen z několika tvrzení, ale prošel opravdu velké množství pramenů a literatury, s níž se pak zdařile popasoval. Konečné dílo opravdu stojí za přečtení a bude bavit jak dospělé, tak větší děti. Těm menším bych raději knihu zatím do ruky nedávala - ani těm mým. Některé příběhy jsou totiž dost drastické a občas v nich létají oknem do světnice ruce i nohy.

Hodnocení: 100 %

Za knihu Česká démonologie moc děkuji nakladatelskému domu Grada, které ji vydalo a na jejichž stránkách si ji můžete koupit i vy.