Recenze: Isabella Maldonado - Zabij, nebo zemři

Thriller Zabij, nebo zemři, mě nalákal hlavně titulky na úvodní straně knihy: "Ve virtuální únikovce se umírá doopravdy". Vůbec jsem netušila co mám od knihy čekat. Od autorky Isabelly Maldonado jsem dosud nic nečetla, a tak to bylo moje první setkání s její tvorbou. Zpočátku jsem se nemohla vůbec začíst a hodně jsem váhala, jestli vůbec chci číst dál. Nakonec jsem ale podlehla, a už se nedokázala odtrhnout.

O čem je kniha Zabij, nebo zemři

Hlavní hrdinka Daniela Vega je agentka FBI a je zvyklá nasazovat svůj život, aby zachránila životy cizích lidí. Když je poslána do nákupního centra, aby odtud dostala skupinu dětí, protože zde byla nahlášená bomba, na místo určení nedoběhne. Stane se totiž svědkem nečekané vraždy jednoho z mužů vysoko postaveného senátora. Daniela vraha vidí, a tak se za ním vydává. Honí ho po New Yorku dost dlouho, přesto jí však unikne. Zdá se, že tento případ nebude moc složitý, tím spíš, že vraha brzy vystupují a dostanou. Ukazuje se však, že stopy od něj vedou hlouběji, a získat do rukou vraha, který je najatý někým z vyšších vrstev, zkrátka nestačí.

Musím se přiznat, že mi hodně dlouho trvalo, než jsem se do románu začetla. Nešlo o to, že by nebyl čtivý. Isabella Maldonado píše opravdu skvěle, ale její texty jsou hodně hutné a vyžívá se podrobných popiscích. V tomto případě se jedná hlavně o vysvětlování různých vyšetřovacích technik FBI a dalších složek policie, stejně tak jako toho, jak to chodí v armádě. Hlavní hrdinka Daniela totiž byla původně vojákem, a to ještě ve speciální jednotce rangerů. Můj problém byl hlavně v tom, že po akčním začátku, kdy Dani honila nelítostného vraha, kniha začala stagnovat. Vrah byl dopadnut, a dokonce se i vědělo, kdo si ho najal. Nevědělo se však, kdo všechno stojí za touto osobou a policie došla k názoru, že by se dal chycený vrah využít v jejich prospěch. Dalším úkolem vraha totiž bylo zúčastnit se virtuální únikovky spolu se svými kolegy - dalšími nájemnými vrahy. Policie nasazuje vraha pod dohledem Dani, a vysílá je společně do akce. Naše hrdinka tak musí přehodnotit svoje stávající hodnoty a názory, a spolupracovat s vrahem, který neváhá kvůli své bezpečnosti ohrozit na životě ani malé dítě.

Na tuto knihu jsem se těšila hlavně kvůli napětí ve virtuální únikovce, kterou slibuje už úvodní strana. Jenže než jsme se k tomu dostali, uběhla polovina knihy, a to je dobrých 200 stran popsaných hutnými popisy a vysvětleními, policejními postupy, které se v opakují stále dokola, atd. Zkrátka první polovina knihy byla sice zajímavá, a pro toho, koho zajímají špionážní thrillery, to určitě bude super čtení, ale můj šálek kávy to rozhodně nebyl. Mě mnohem více zaujala až druhá polovina, když se Dani s vrahem ocitli v únikovce, jež se ze zkušební hry proměnila na krvavou hru šíleného vraha, který si s hráči pohrával jako s šachovými figurkami a zkoušel, jak moc jsou odolní a co všechno vydrží.

Tato knížka je opravdu hodně hutná a první polovinu jsem četla několik dní. V polovině se to však zlomilo a já jsem se do ní natolik začetla, že jsem dalších 200 stran přečetla za jediný den. Stále nevím, jak přesně knížku hodnotit, protože ta první půlka pro mě byla místy až nudná, zatímco druhá polovina mě naprosto strhla. Dani pro mě byla sympatickou hrdinkou a po nějakém čase jsem se dokázala ztotožnit a bát se i o muže, který vystupoval jako vrah. Ukázalo se totiž, že i vrah může mít lepší charakter, než se na první pohled zdá, a když jde do tuhého, může agentku FBI podržet.

Pokud hledáte napínavé čtení na letní dny, nebo si chcete užít dovolenou s jednou knížkou, kterou nepřečtete hned na jeden zátah, pak je kniha Zabij, nebo zemři určitě skvělou volbou. Je to ovšem pořádná bichlička, a tak počítejte s tím, že pokud ji nemáte v elektronické podobě, zabere v kufru poměrně hodně místa.

Hodnocení: 78 %

Za knihu Zabij, nebo zemři děkuji nakladatelskému domu Grada a nakladatelství Metafora která ji vydala. Na stránkách si můžete tuto knihu, stejně jako ostatní knihy autorky, zakoupit i vy.