Recenze: Marie Jakoubková - Dům za lesem

Další e-knihou z nakladatelství Petunky, kterou jsem si vybrala pro čtení, je Dům za lesem od Marie Jakoubkové. Na tuto knihu už jsem se dívala nějakou dobu a moc mě lákala nejen proto, že má nálepku horor. Romány odehrávající se ve starých domech se mi vždycky líbily - ostatně jeden jsem i sama napsala a u Petunek mi vyšel ve druhém vydání jako e-kniha i jako tištěná kniha v limitované edici. Mluvím tady samozřejmě o své knize Prokletí Schwartzovy vily. Nyní už se ale podíváme na recenzi a na to, jak se mi kniha Dům za lesem líbila.

O čem je kniha Dům za lesem

Libor a Lucie jsou mladí manželé, kteří potřebují bydlení. V románu se přenášíme do 80. let minulého století, kdy nebylo zrovna jednoduché vzít si půjčku na bydlení a koupit si vysněný dům. Libor s Lucií proto hledají místo, které se jim bude líbit, ale které zároveň nebude tak drahé a budou si jej moc dovolit koupit pokud možno ze svých úspor. Uchvátí je starý dům stranou od lidí, který se nachází opravdu doslova za lesem, jak napovídá název knihy.

V tomto domě byl kdysi domov pro děti s různými chorobami, které nebyly zařaditelné do běžné společnosti. To však mladí manželé neví. Vše začnou zjišťovat až ve chvíli, kdy se v domě zabydlí a narodí se jim malý syn. V té době už Lucie několikrát potká kolem domu malou holčičku v mokrých zabahněných šatech, o které tuší, že se jedná o ducha. Kupodivu se holčičky nebojí, ale její jasné, že se v domě stalo něco, co neumožnilo holčičce poklidný odchod na věčnost. Oba se s Liborem začnou po minulosti domu pídit a postupně zjišťují, že jeho tajemství je velmi temné, a navíc se jednoho z nich hluboce dotýká.

Knihu Dům za lesem jsem si opravdu chtěla přečíst už dlouho. Pokukuji po ní už několik měsíců a láká mě ze všech autorčiných knížek nejvíce. Od Marie Jakoubkové jsem dosud nečetla, a proto byla tato kniha mé seznámení s jejím stylem vyprávění. Musím napsat, že to bylo seznámení velice příjemné. Kniha je velice čtivá a pohltí vás od samého začátku. Děj plyne poměrně rychle, a polapí vás hned po prvních řádkách i proto, že autorka neskrývá hlavní pointu celého příběhu. Dramatické vyústění všech událostí se totiž dozvíme hned na začátku. Netušíme však, co mu předcházelo. To se dozvídáme až později, v průběhu čtení, když zjišťujeme celý příběh mladých manželů od prvních chvil kdy se do domu nastěhují.

Autorka vsadila na složité poměry nemocných dětí a na to, jak se k nim stavěla společnost v 80. letech minulého století. Do toho vmíchala zápletku, kdy mezi dětmi došlo ke konfliktu a následně i k tragédii. Už samotný pobyt dětí na odlehlém místě musel být stresující. To autorka bohužel příliš nerozepisuje, a mě to trochu mrzí. Očekávala jsem nějaká dramata odehrávající se ve starém domě, a trochu více popisu, jak se dětem na tak odlehlém místě jen s několika vychovateli žilo. Myslím si, že tam je velký potenciál, který autorka nevyužila, a je to celkem škoda. V každém případě se mi zápletka opravdu velice líbila, a jelikož mám ráda duchařské příběhy, tak mě zaujalo i pojetí ducha malé holčičky.

Přesto, že mě při čtení mnohokrát zamrazilo, neoznačila bych knihu vyloženě jako horor. Nebála jsem se. Spíše jsem se dokonale vžila do postav a prožívala jsem s Lucii a Liborem celý jejich příběh. A jelikož už od začátku víme, že nedopadne právě nejlépe, tak přiznávám, že jsem po dlouhé době u konce knihy ronila slzy.

Marie Jakoubková předložila příběh, který se mi dostal do morku kostí a dokonale mě zasáhl. Prožívala jsem s postavami každičkou chvilku a pořád jsem si říkala, že by to přece jen mohlo dopadnout jinak. Nebudu prozrazovat, jak autorka nakonec celý příběh vyřešila, nebo jak celou situaci vyřešili Libor s Lucií. To už si musíte přečíst sami. Pokud ale chcete nenáročnou oddechovku na jeden večer, u které se vám budou ježit chlupy a budete se i třeba trochu bát, pak rozhodně Dům za lesem doporučuji. A já už jsem moc zvědavá na další knihy autorky, které si rozhodně ráda přečtu.

Hodnocení: 85 %

Za knihu Dům za lesem moc děkuji nakladatelství Petunky, které mi poskytlo e-knihu k recenzi. Na stránkách nakladatelství si můžete tuto knihu, stejně jako ostatní od autorky, zakoupit i vy.

A pokud ještě nemáte mou knihu Prokletí Schwartzovy vily, můžete si ji nově u Petunek zakoupit jako e-knihu i jako tištěnou knihu ve druhém  vydání. :)