Recenze: Odhalte tajemství Karlova mostu s Davidem Černým

Víte, kolik soch je na Karlově mostě? Která z nich byla první a která je nejcennějším uměleckým dílem? Dokážete poznat, které kameny pochází z Juditina mostu? Víte, kde najdete z tohoto mostu původní mostní oblouk? A jaké tajemství ukrývá Staroměstská mostecká věž? To všechno vám prozradí ve své nové knize Tajemství Karlova mostu David Černý, znalec tajemství Prahy i jeho nejzajímavějších zákoutí.

O čem je kniha Tajemství Karlova mostu

David Černý už představil v nakladatelství Grada několik knih zaměřených na tajemství Prahy. V té nejnovější se zaměřil na Karlův most a vše, co je s ním spojeno. Dozvídáme se tak o nejstarších kamenných mostech v Evropě i u nás, kromě Juditina mostu, který předcházel tomu Karlovu, nám představuje i kamenný most v Písku. Vysvětluje, co stavba kamenných mostu obnášela i jak postupovaly práce na tom našem nejslavnějším.

Ve speciální kapitole popisuje jednotlivě všechny sochy na Karlově mostě, ať už ty, které tam můžeme vidět dnes, tak ty, které neodolaly zubu času, velké vodě nebo válečným šarvátkám. Ukazuje nejen sochy samotné, ale i jejich autory, mecenáše, a atributy a životy jednotlivých světců.

Nezapomíná ani na sochy v okolí Karlova mostu, nejslavnější balkónek s obrázkem Panny Marie nebo na cestu, kterou byly neseny ostatky svatého Václava přes Karlův most z Boleslavi do Prahy.

Jak se mi kniha líbila a pro koho je vhodná?

Miluji knihy spojené s naší historií a památkami, obzvláště když odhalují i nějaká ta tajemství. O Karlově mostě toho vím hodně už od středoškolských let, ale v této knize jsem si plno informací připomněla a o některé si rozšířila své znalosti. Oceňuji, že autor píše populárně naučnou knihu čtivým jazykem, takže je vhodná pro každého čtenáře, kterého zajímá historie, památky, Praha, nebo zkrátka cestuje a chce najít zajímavé objekty pro svou další návštěvu Prahy.

Knihu jsem přečetla se zaujetím za dva večery, ale rozhodně se k ní budu vracet. Moje děti rády cestují se mnou a baví je, když jim o navštěvovaných místech vyprávím. Na Prahu bych si ráda udělala čas letos v létě, proto knihu rozhodně ještě využiji a nejspíš s námi bude i cestovat.

Malá výtka

Co mě na knize zklamalo, je množství chyb, mnohdy i na viditelných místech, viz následující dvě fotografie (a to je jen příklad). Ji - jí by podle mě dobrý korektor měl umět vychytat. Další chyby mi přijdou jako nepozornost sazeče či grafika. Jsou hlavně v úvodních textech kapitol. Jednou se na začátku dvakrát opakuje slovo Praha, jinde se na počátek vloudilo slovo Nepozorný, kterým začíná odstavec jiné kapitoly apod. Tady byl zřejmě někdo opravdu nepozorný a je to škoda, protože to jinak kvalitní knihu degraduje.

Za knihu Tajemství Karlova mostu moc děkuji nakladatelskému domu Grada, které ji vydalo a které mi poskytlo i recenzní výtisk.

Na stránkách nakladatelství Grada můžete knihu koupit i vy.