Jak začít s copywritingem 2

By Sabina Huřťáková - října 26, 2018


Zdroj: Pixabay.com

Jsem ráda, že můj předchozí článek Jak začíts copywritingem se vám líbil a byl užitečný. A protože na mě máte čím dál více dotazů, usoudila jsem, že vám těch článků budu čas od času psát víc. Hodně lidem teď radím, jak na blog, jak vytvořit vlastní webovky atd. Dokonce se na mě obracíte s prosbou, jak to udělat, když chcete napsat vlastní knihu. A ne, nejde jen o to ji napsat, ale o mnohem víc. Musíte se naučit, jak oslovit nakladatele, jak najít ty správné atd. Takže jsem se pustila do tvorby e-booků, které vám budou k dispozici, a snad vám i pomohou. 😉


Ale to už odbíhám. Zpět ke copywritingu. Posledně jsem jako ideální pro začátečníky zmínila portál Copywriting.cz. Mnoho z vás mi ale píše, že tam je teď málo příležitostí, a když někdo dostane zakázku, tak to je už copywriter s hodnocením.
Sama už tam nechodím, takže netuším, jaká je situace. Proto se pojďme raději podívat na další možnosti.

Copytrh.cz - Šanci má každý


Dalším portálem vhodným pro úplné začátečníky je Copytrh.cz. Funguje podobně, jako Copywriting.cz, ale je to trochu větší finanční politika.
U každé poptávky je finanční rámec, aby copywriter věděl, kolik je majitel poptávky ochoten za článek maximálně zaplatit. Copywriteři se pak na poptávku hlásí a píšou svou vlastní cenovou nabídku. Při tom mohou dodržet cenový rámec, nebo mohou nabídnout více.

Např.: Majitel poptávky potřebuje článek o nové bezúročné půjčce, a je ochoten zaplatit max 90 Kč. Vy můžete nabídnout 90 Kč, nebo více (pak ale není moc pravděpodobné, že zakázku dostanete), nebo méně.

Dříve byly nabídky copywriterů i jejich komentáře k poptávce veřejné, což nedělalo dobrotu. Jednotliví autoři se pak předháněli, kdo nabídne méně a většinou vyhrál ten, kdo reagoval poslední a nabídl nejméně. Nyní již nabídky vidět nejsou a je to tak určitě lepší.

Pokud se budete hlásit na poptávku, nezapomeňte vedle ceny, za kterou jste ochotni článek napsat, také popsat, proč by měla být přiklepnuta právě vám.

Tip: Kamarádka dlouho nemohla dostat svou první nabídku. Proto dala nízkou cenu a připsala, že nabízí málo proto, že na tomto webu teprve začíná a potřebuje dostat první hodnocení. A zakázku dostala. J

Nevýhoda: Nevýhodou je, že i když už nabídky copywriterů nejsou veřejné a přečte si je pouze majitel poptávky, stále klesá cena, za kterou se píše.  Proto se částka za texty pohybuje kolem 60 Kč, což je fakt málo. Navíc na tomto webu 20% z této částky zaplatíte jako poskytnutí obchodu, takže je ve finále ještě nižší.

Říkáte si, zda má vůbec cenu pro tento web psát?

Pokud patříte mezi začátečníky, tak určitě ano. Získáte tak první skutečně zakázky a také budou vaše texty viset na webu, kam můžete odkázat případné nové zájemce o vaše texty. Čím více zakázek napíšete, tím bohatší bude váš životopis, resp. profil copywritera.

Pokud zatím nemáte vyhraněnou oblast - téma, o kterém chcete psát, nebo které vás bude nejvíce bavit, tady si můžete vyzkoušet mnoho různých článků a ujasnit si, co je pro vás prioritní téma.
Samozřejmě se vyhraňovat nemusíte. Můžete psát cokoli, co vás zaujme. Každý to máme jinak a tohle je plně ve vaší režii.

Copywriteři.cz – trochu vyšší level

Už máte pár článků za sebou? Zkusili jste si články pro různé magazíny, PR články, recenze, nebo jste textovali web či e-shop? Je načase posunout se dál.

Tou vyšší a profesionální metou je portál Copywriteři.cz. na něm se shromažďují copywriteři, kteří to se psaním myslí vážně. Najdete tam i takové profíky, jako je třeba La Tereza, tedy Tereza Dvořáková.

Zde získáte skvělé a dobře placené zakázky, někdy jednorázové, ale mnohdy dlouhodobé, což je to nejlepší, co se vám může podařit.

Zatímco předchozí dva portály jsou zdarma, zde platíte za registraci 1000 Kč na rok. Pro někoho hodně, pro někoho minimum. Vzhledem k tomu, jaké zakázky zde získáte, mi to přijde adekvátní. Za jednu zakázku máte náklady zpět a získáte při tom spoustu nových možností.

Příště si povíme o tom, jak správně vyplnit profil copywritera a jakou si nastavit cenu za normostranu/hodinu.
A pokud budete mít otázky k tématu, pište mi je tu do komentářů, pokusím se na ně odpovědět. 😉

Ať se vám daří!

Vaše Sabi J

  • Sdílej:

Mohlo by se Vám také líbit

3 komentářů

  1. Moc díky Sabi za tyhle články. Mám jasno, čím se chci živit a ty mi tím pomáháš a nakopáváš můj pesimismus. Krásný víkend, papa :-*

    OdpovědětVymazat
  2. Sabi, díky, že budeš psát dál tyhle články, určitě je budu bedlivě sledovat :)

    OdpovědětVymazat
  3. Sabino, DNES jsem objevila copytrh.cz. Prohledla si ho. Nasla tam vas profil. Odtud nasla vas blog. Mate tam nastavenou cenu 150 Kc/NS a docela dost vypracovanych zakazek. Proto jsem na vas profil klikla. Kdyz si je ale prohlednu, pisete tam clanek za 60-80Kc. Nevim, zda 20% provize se strhne jeste z toho. Kdyz toto vidim, je mi zle. Asi rok odpovidam na podobne inzeraty na jinem webu a pokud neuvedu cenu 50 Kc za NS, vetsinou nikdo ani neodpovi. Za 50 ale nepisu, prijde mi to nefer i k tomu zadavateli, dodavat mu prazdne plky. Nemam pocit, ze jako freelancer pisalek se v CR uzivim. Pritom psanim u profi novin jsem se zivila 7 let. Jak se na to divate? Mate nejakou radu? A PROC pisete clanek za 70 Kc, existuje pro to nejaky racionalni duvod? Pred mesicem jsem dostala od jednoho takoveho zadavatele po mesici spoluprace padaka, protoze jsem si stezovala, ze pracuju za 50 Kc na hodinu. V roce 2018, kdy je trh prace pry nasponovany. Tak kde delam chybu? Nebo ji delaji pisalci, co se predhaneji, kdo napise za min? Rada bych si s vami na toto ma popovidala, treba mailem, Jana

    OdpovědětVymazat

Líbil se vám můj článek, nebo vám v něm naopak něco chybělo? Napište mi komentář. Budu moc ráda a předem děkuji. :)